Pages


Thursday 21 February 2013

Saat Indah Di SMIAS ^^







                       "Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang"




         Selepas meletak jawatan sebagai timbalan exco keusahawanan under institusi masjid, kini baruku tahu betapa pentingnya jawatan tersebut bukan setakat menjana ekonomi masjid tetapi juga untuk berdakwah. Mungkin kekurangan pengalaman, persediaan dan skill, aku tak dapat melaksanakan tanggungjawab ini dengan sebaiknya. Terlalu bergantung kepada orang lain. Banyak kelemahan yang dapat diperhatikan semasa memegang jawatan ini. Takutnya aku bila fikirkan akhir zaman ini terjadinya orang yang memegang jawatan di bawah institusi agama adalah orang yang bukan dikalangan orang yang beragama. Nauzubillah..

          Menyesal tak berguna. Cukuplah ia sebagai pengajaran. Aku tak menggunakan peluang berdakwah dengan sebaiknya. Banyak mengambil kemudahan yang diberikan pihak masjid. Apa pun aku bersyukur diberikan peluang ini. First time memegang jawatan yang penting. Semoga diberi kekuatan untuk membantu adik-adik yang menggantikan.

       Selama tiga sem di bawah institusi ini, alhamdulillah berjaya melaksana dua program under exco keusahawanan yang agak kelam kabut masa membuat persiapan, ini adalah dari kelemahan diri sendiri, banyak mengharapkan ustaz, ketua and sahabat-sahabat.

         The first program is ‘Lawatan Kasih ke Hospital Sultanah Bahiyah’. Mula buat paperwork aku banyak melepaskan diri, harapkan ketua, hasilnya paperwork banyak silapnya. Apolaei, konalah ejang. Alhamdulillah program berjalan lancar dengan izinNya. Misinya untul berdakwah dengan orang sakit dan memberi semangat kat depa. Tapi at the last aku jugak yang nangis sebab tak tahan bila tengok kesusahan depa. Apo nak jadi cek ni. Pastu dapat jugakla bersoal jawab dengan seorang nurse and pengiring. Nurse ni memang sempoi abeh, ada ka patut dia cakap kami kena buat perjumpaan dengan pakar pemakanan sebab asyik tanya pasal makanan ja. Memang pun. Alhamdulillah tambah sedikit ilmu walaupun masih tak praktikan lagi. Apa yang aku masih ingat, diabetes kena banyak kurangkan makan nasi and lebihkan makan lauk sebab gula dalam nasi akan berkumpul di dalam darah bila kita tak aktif. Jadi gula pun senanglah nak naik. Elakkan pengambilan makanan organ dalaman contohnya hati sebab hati tempat simpannya perasaan, kestressan and lelain. Hehe...hentam suda.




HSB aku datang!!


AJK dan peserta program ^^

          For the last program is Kempen 7 Sunnah Hebat. Program ni alhamdulillah berakhir dengan jayanya dengan bantuan Ustaz terutamanya sebab ustaz yang banyak urus untuk program ni..huhu..malunya dengan ustaz, ketua jugak and ajk, then sahabat-sahabat semua. Program ni sangat bagus and banyak manfaat yang dapat tapi aku dilihat seperti orang yang tak berapa bersemangat. Mungkin persediaan yang aku buat tak beberapa rapi and bersedia. Walaupun namanya kempen, ianya seperti kem untuk dua hari.  Mungkin masa tak mencukupi.

        Antara aktiviti program seperti berbuka puasa berjemaah, ceramah 7 sunnah disampaikan oleh seorang ustaz dari CAS kalau tak silap, taddarus surah Al-Mulk. Esoknya pula ada qiyamulail, solat subuh berjemaah, kuliah subuh by Ustaz Husam (sangat menarik penyampaiannya) and solat sunat Dhuha serta taddarus surah Al-Kahfi. Program ini lebih mementingkan pengisian rohani and bagitaw sedikit ilmu cara mempraktikkan 7 sunnah Rasulullah S.A.W.




Memo program

Ceramah 7 Sunnah Hebat

Saat berbuka puasa berjemaah


     Semoga apa yang aku buat and apa yang aku dapat diredhai Allah. Perjalanan masih lagi jauh. Bersemangatlah menuju ke hadapan and ingatlah yang lepas sebagai pengajaran. ;)

p/s: Nabi Muhammad S.A.W apabila berjalan, berjalan dengan penuh bersemangat!!!!!!!!!!








------------------------------------------tHE eNd----------------------------------------

No comments:

Post a Comment