Pages

Monday, 17 December 2012

TAGET @ TARGET









"dengan nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang"
selawat serta salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W



.......................................................................................................







TARGET pada malam ini and pagi besok (mudah2an)....(^_^)''


> buat exercise FOREX 1 & 2 (susaa wuu)

> buat exercise CASH FLOW 2

> baca OB bab 12

> bangun awal besok....




tak lupa senantiasa mendekatkan diri kepada Dia, moga dipermudahkan Dia...;)


kurangkan FB please =) 




* masih terngiang kata ni, lupa baca katna, orang Islam yang baik itu adalah orang yang bagi salam and makanan kepada orang yang kenal and tak kenal, sangatlah jauh dengan diriku...








............................the eNd...............................














Sunday, 16 December 2012

CINTA SIAPA YANG KAU CARI?





Bismillahirahmanirrahim..
"selawat serta salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W"



pada waktu ini, pada ketika ini, aku rasa sangat sepi, hati mulai tak tenang, takutnya aku bila terkenang dosa yang bertimbun...

di saat orang lain mencari cinta manusia, aku ingin menjauhi diri, aku takut jika terjatuh ke lembah kebinasaan, lemahnya wanita bila terkenang seorang lelaki...
tak sangka boleh post mcm ni..~.~

bila difikir balik, buat apa aku mencari cinta manusia yg tak halal jika selalu melupakan Dia, selalu meminggirkan Dia, selalu mengenepikan Dia, di dalam sembahyang pun boleh memikirkan yg lain..
nauzubillah...

aku takut Ya ALLAH,

Engkau yg berikan aku kesenangan,
Engkau yg berikan aku kehidupan (mudah2hannya dapatlah aku memperbaiki diri, bertaubat krn teringat kata2, sembahyanglah kamu sekunyuknya umpama kamu tak akan bertemu dengan sembahyang berikutnya)
Engkau berikan segala kemudahan...
tetapi aku tidak bersyukur malah mengingati yg lain..

Ya Allah, ampuni dosaku ini...
aku sentiasa ingin berada di bawah payung rahmat kasihMU...
aku ingin sentiasa mencari cintaMU, redhaMU...
semoga Engkau senantiasa meredhaiku Ya Allah...


...tidoq2,.asyik berFB saja!!






semoga sentiasa tersemat di hati























Friday, 14 December 2012

PENGAKHIRAN SEMESTER 5




Bismillahirahmanirahimm..
"selawat & salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W"



Alhamdulillah diberi peluang menghirup udara segaqq pd hari 1/2/34 iaitu 1 safar 1434..cantik bukan tarih hari ini ;)









means that ada sebulan lagi utk pengakhiran semester 5 di Universiti Ulu Malaysia..sedihhhh giiilaaa ;(

sebelum berakhirnya kena hadapi duluk final exam..antara ujian paling besor di universiti..habeh muka stress lepas ni..tetapi masa nila nak tengok perhubungan kita dengan Allah kukuh ka tak, kekuatan kita takat mana, nafsu kita macam mana, ukhwah kita, mak ayah kita and memacam lagi..tapi bagi aku, time nila aku nak buat benda aku jarang buat (tambah2 moviela) untuk hilang stress kononnya, then bila exam nganga jadiinya...

jadi untuk mengelakkan benda ni berulang aku kena balik ke pangkal jalan, ingatlah DIA yang selalu menguatkan hambaNya ketika susah, DIA banyak bagi masa, ruang and peluang untuk hambaNya, ingatlah orang yang banyak bersusah payah demi aku (mak ayah kak abang), kengkawan yang selalu berada di samping aku, lecturer yang tak jemu mengajaq student dia yang memacam pangai ;(

tak lupa saudara kita yang teraniaya di Palestin, Syria and seangkatan ;(




familiku ;)







sahabat masjid ;)







seangkatan ;)








free Palestin!!!!







Salam imtihan sahabat2 =)










Tuesday, 16 October 2012

PENCIPTA KITA, PEMBERI REZEKI




"ALLAH         ALLAH          ALLAH          ALLAH        ALLAH"       


         ampunilah aku, ampunilah hambamu yang selalu alpa ini


          "ALLAH          ALLAH            ALLAH         ALLAH          ALLAH                  ALLAH"

    
ingatkan jika aku terlupa,


"ALLAH      ALLAH         ALLAH          ALLAH"                 


aku lemah tanpaMU, akulah hambaMU yang tak terdaya, kadang-kadang gagal mengekang hawa nafsu


"ALLAH       ALLAH       ALLAH          ALLAH            ALLAH           ALLAH        ALLAH"


tolonglah hambaMU ini, moga hambaMU ini adalah dikalangan orang yang beriman, hamba yang soleh, hamba yang bertaqwa


        "ALLAH             ALLAH           ALLAH                ALLAH"            





jadikanlah aku anak yang soleh, anak yang sentiasa menurut perintah ibu bapanya, anak yang menjadi penyejuk hati, anak yang cekal dan tabah menghadapi cabaran dan ujian dalam keluarga



ALLAH     ALLAH            ALLAH            ALLAH                ALLAH          ALLAH             ALLAH      ALLAH



sayangilah ibu bapaku seperti mana mereka menyayangi semasa kecil, moga mereka adalah dikalangan hamba-hambaMU yang soleh




"ALLAH    ALLAH       ALLAH    ALLAH"     




Aku ingin syahid,
Mujahid, 

Mengejar sorga yang abadi,
Yang abadi!
Kerana aku rindu,
Aku ingin ketemu,
Yang abadi!
Ya Allah! Jadikan aku,
Pejuang tsabat obor agamaMu,
Mati syahid impian yang satu,
Mengejar pelangi, selangit biru.










Wednesday, 10 October 2012

HARI INI..


Hari ini bangun agak lambat walaupun terjaga awal jugak tapi tidoq balik!
Awat taw terlalu mengikut hawa nafsu. Kalau hari-hari macam ni tak ada perubahan bilanya nak solat Tahajud, padahal kita taw banyak kebaikan, banyak manfaat yang akan dapat tetambah lagi rasa lebih dekat dengan DIA. 

Ada penah dengaq ada seorang Ustaz cakap bila kita meredhai apa yang semua nafsu nak maka dengan ini mendekatkan diri kita dengan maksiat. Jadi sangatlah penting berjihad dengan nafsu sebabbb jihad dengan nafsu adalah jihad yang paliiinnngg besaaqq.

Jadi camna agaknya nak kita bangun cepat? 

Nak bagi sedikit perkongsian dari sahabat TIPS bangun Tahajud..

First sekali, niat itu perlu sebelum kita memengsankan diri.

Then, berusaha hilangkan ngantuk dengan p bilik ayaq BERSUGI,..huhu rajinlah sangat aku ni nak bersugi =)

Next pulak, ikut sunnah Rasulullah membaca 10 ayat terakhir Surah Ali-Imran.




Kata Imam Al-Ghazali, 

Menyedikitkan makan, kerana banyak makan akan banyak minum dan banyak tidur sehingga susah bangun tahajjud.

Mengurangi kesibukan, keletihan dan pekerjaan-pekerjaan berat di siang hari kerana apabila terlalu letih maka akan banyak tidur.

Jangan meninggalkan qailullah (tidur pada siang hari) kerana ini juga akan memudahkan bangun malam. Rasulullah saw bersabda “Qailullah-lah di siang hari dan carilah pertolongan Allah Qiyamulail"


 

Hindarilah maksiat dan dosa-dosa kerana ini juga memudahkan bangun malam. Sebab apabila seorang berdosa maka hatinya akan keras dan kerasnya hati akan menjauhkan diri dari Allah SWT.


Menjaga hati dari sifat kinah (mengada-ada), bid’ah serta merisaukan dan memikirkan perkara duniawi, kerana barang siapa sibuk dengan memikirkan dunia, ia tidak akan mudah untuk bangun malam.

Takut akan akhirat, membayangkan pemandangan neraka, dan menahan tidur manusia.

Fikirkanlah keutamaan tahajjud yang tertera dalam ayat al-qur’an, hadits, dan atsar. Supaya timbul ghairah dalam hati untuk mendapatkan pahala.

Timbulkanlah keyakinan dalam hati bahwa berapa banyak ayat Al-qur’an yang di baca dalam solat, hakikatnya adalah berbicara pada Allah SWT dan Allah SWT mengetahuinya.

Jadi moga dipermudahkan oleh Allah ;)

JIHAD! JIHAD! fisabilillah

wallahualam..
















Monday, 17 September 2012

PUISI SEORANG HAMBA



"Bismillahirrahmanirrahimm"

Assalamualaikum saudara seIslamku,.

Moga diberi kesihatan, diberi kekuatan oleh Allah SWT



Di keheningan malam itu,
Aku keseorangan,
Menongkat dagu di atas meja,
Termangu-mangu memikirkan,
Masalah yang selalu bertandang,
Mengapa ia selalu datang,
Ketika aku sedang bergumbira di rumah,
Adakah ini menunjukkan aku seorang munafik,
Nau’zubillahiminzalik,
Kumohon dijauhkan,
Hanya kepadaNya kumemohon,
Supaya diberi kekuatan,
Untuk mengharungi ujian sekecil ini,
Sungguhlah aku ini,
Sangat lemah dalam bermujahadah,
Di mana kekuatan Iman, Islam & Ihsan dalam diri?
Adakah aku mempunyai penyakit wahan?
Penyakit yang cinta akan dunia,
Akhirat dipinggirkan,
Hiburan diagungkan,
Majlis agama dielakkan,
Semoga yang buruk dijadikan sempadan,
Hanya menuju keredhaan Tuhan,
Wallahualam.


semoga Iman ini selalu diubati...=)





Tuesday, 5 June 2012

EXAM oh EXAM

"Bismillahirahmanirrahim,."


Assalamualaikum,.
Alhamdulillah bersyukur ke hadrat Ilahi krn diberi peluang utk hidup, dpt mghirup udara segar (free of charge), dpt tidoq dgn nyenyaknya,.dpt sujud kepadaNya,.semua adalah dgn izinNya,.skrg dpt pulak post kat cni,
tak lupa selawat ke atas Nabi junjungan SAW =)


Alhamdulillah harini dapat study skit walaupun x banyak,.rasa risau sangat exam dah dekat sangat, banyak lagi xstdy,.huhuh,.ya Allah risaunya rasa :( harap dapat buat yg terbaik,.


mak cakap "banyak2 baca doa penerang hati, bila exam nanti buat soalan yang senang dulu,.jangan lupa selawat banyak2",.insyaAllah mak :)


kawan cakap "baca surah Al-Insyirah bagi tenang sikit, jangan lupa tawakkal",.insyaAllah kawan :)


syeikh yusuf hj Ahmad cakap "banyak2kan doa ni 'Ya Allah, aku memohon padamu jiwa yg tenang, maila apapun takkan gelabah,maila apapun takkan rasa gundah, Ya Allah, aku memohon jiwa yg beriman nak berjumpa denganMu nanti,.hidup atas dunia ni sekejap ja,.Ya Allah, aku memohon jiwa yg redha dengan ketentuanMu"


akhir sekali,.saya memohon doa dari anda smua, smoga diperudahkan,.dan maafkan salah silap saya,.
wallahualam ^^,


Tuesday, 29 May 2012

MUHASABAH DIRI

Syeikh Abdul Kadir Jailani pernah berkata :


>> Apabila bertemu dgn SESEORANG, maka lihatlah kelebihan yg ada padanya, & engkau katakanlah kpd dirimu sendiri "Mudah-mudahan jadilah dia di sisi ALLAH lebih baik drpd aku & semoga Allah mengangkat darjatnya".

>> Sekiranya dia adalah orang yg lebih muda drpd engkau maka katakanlah "Dia belum lagi menderhaka kpd Allah sedangkan aku sudah banyak menderhaka kpd ALLAH. Maka x ragu lagi dia lebih baik daripada aku"
 

>> Sekiranya dia adalah seseorang yg lebih tua daripada engkau maka katakanlah "Dia adalah orang yg lebih dahulu meyembah & berbakti kpd ALLAH daripada aku"

>> Sekiranya dia adalah orang yg alim maka katakanlah "Dia telah diberikan oleh ALLAH apa yg aku x dapat & dia mengetahui apa yg aku x tahu"

>> Sekiranya dia seorang yg jahil maka katakanlah "Dia adalah orang yg menderhaka kpd ALLAH kerana kejahilannya sedangkan aku menderhaka kpd ALLAH dalam keadaan aku mengetahui  & aku x mengetahui bagaimanakah kesudahanku & kesudahannya"

>> Sekiranya dia adalah seorang yg kafir maka katakanlah "Aku x tahu, mungkin akhirnya dia memeluk Islam & mati dalam keadaan husnul khatimah & mungkin aku jd kafir & mati dalam keadaan suul khatimah" nau'zubillah

Ayuhh Sahabat-sahabat dirahmati ALLAH, marilah kita bersangka baik, insyaAllah ada kebaikan disebaliknya ^,^

Sunday, 27 May 2012

Sesal Yang Telewat

    Suatu hari seorang alim yang sangat takwa kepada Tuhan bermaksud untuk pergi ke Tanah Suci mengerjakan ibadah haji. Waktu dia meminta izin kepada ibunya, ternyata perempuan tua itu sangat keberatan. Menurut ibunya, tunda dahulu keberangkatanmu sampai tahun depan. Ia merasa bimbang terhadap keselamatan anaknya, kerana orang alim itu adalah satu-satunya anak yang hidup dari hasil perkahwinan dengan almarhum suaminya. 
    Rupanya orang alim yang soleh itu sudah tidak dapat menahan keinginannya untuk menunaikan rukun Islam yang kelima. Maka, walaupun tidak mendapat restu dari ibunya, dia berkemas-kemas lalu berangkat menuju ke Tanah Haram. Jelas keputusannya ini bertentangan dengan ajaran Nabi. Kerana redha Allah bergantung kepada redha orang tua, begitu pula murka Allah terletak dalam murka orang tua.
    Ketika menyaksikan anaknya yang pergi juga, ibu yang sudah tua itu tergopoh-gapah mengejar anaknya. Akan tetapi anaknya itu sudah telalu jauh. Dia tidak mendengar suara ibunya yang memanggil-manggil sambil berlari-lari itu. Dalam marahnya ibu yang sangat cinta kepada anaknya tersebut menadahkan kedua tangannya lalu berdoa: “Ya Allah, anakku satu-satunya telah membakar diriku dengan panasnya api perpisahan. Kumohon pada-Mu, balaslah dia dengan seksaan yang setimpal. Sebagai ibunya, aku merasa sakit hati, ya Allah.” 

   
 Doa ini jelas tidak pada tempatnya bagi seorang ibu yang seharusnya bijaksana. Sebab di antara doa-doa yang dikabulkan adalah doa seorang ibu terhadap anaknya. Bumi seolah-olah bergoyang mendengar doa ini. Namun orang alim tadi terus juga berjalan. Pada sebuah kota kecil sebelum sampai tempat tujuannya, orang alim itu berhenti melepaskan lelah. Menjelang Maghrib dia berangkat ke masjid dan solat sampai Isyak. Sesudah itu ia terus mengerjakan solat-solat sunat dan wirid hingga jauh malam.
    Secara kebetulan di sudut kota yang lain, pada malam itu terjadi peristiwa yang menggemparkan. Ada seorang pencuri yang masuk ke dalam rumah salah seorang penduduk. Orang yang punya rumah terjaga dan bersuara. Tiba-tiba pencuri itu terjatuh kerana terlanggar suatu benda di kakinya. Ketika terdengar bunyi sesuatu yang jatuh itu, maka orang yang punya rumah pun memekik-mekik sambil berkata: “pencuri! pencuri.”
    Seisi kampung terbangun semuanya. Dengan ketakutan pencuri itu lari sekuat tenaga. Orang-orang kampung terus mengejarnya. Pencuri itu lari ke arah masjid dan masuk ke halaman masjid tersebut. Orang-orang pun mengejar ke sana. Ternyata pencuri itu tidak ditemukan di dalam rumah Allah itu.
Salah seorang di antara mereka memberitahu kepada pemimpinnya: “Kita sudah mencari di sekeliling masjid, namun tidak ada bekas-bekasnya sedikitpun.”
Yang lainnya pula berkata: “Tidak mungkin dia ditelan bumi, aku yakin dia belum lari dari sini. Kalau di luar masjid tidak ada, mari kita cari ke dalam masjid. Berkemungkinan dia bersembunyi di situ.”
    Maka orang-orang pun masuk ke dalam masjid. Ternyata betul, di dekat mimbar ada seorang asing sedang duduk membaca tasbih. Tanpa bertanya-tanya lagi orang itu ditarik keluar. Tiba di halaman masjid, orang tadi sudah terkulai dan pengsan kerana dipukul beramai-ramai.
    Penguasa hukum di kota tersebut malam itu juga memutuskan suatu hukuman yang berat kepadanya atas desakan masyarakat yang marah. Maka orang tersebut diikat pada tiang dan dicambuk badannya.
    Keputusan dari hakim ini jelas menyalahi ajaran Nabi, bahawa seorang hakim seharusnya menyelidiki hingga hujung suatu perkara, dan tidak boleh menjatuhkan keputusan berdasarkan hawa nafsu. Begitu juga walaupun lelaki itu dituduh menodai kesucian masjid kerana bersembunyi di dalamnya, dengan berpura-pura bersembahyang dan membaca wirid, padahal dia adalah pencuri.
    Pagi-pagi lagi seluruh penduduk kota itu sudah berkumpul di pasar menyaksikan jalannya hukumam qisas itu. Selain algojo melaksanakan tugasnya, orang-orang pun bersorak-sorak melihat si alim dicambuk hingga pengsan. Mereka tidak lagi mematuhi ajaran Islam untuk berbuat adil terhadap siapa saja, termasuk kepada pencuri yang jahat sekalipun. Darah memercik ke sana ke mari, orang-orang kelihatan semakin puas.
    Semakin siang semakin ramai orang yang berkumpul menonton dan meludahi pencuri yang terkutuk itu. Dalam kesakitannya, orang alim yang dihukum sebagai pencuri itu mendengar salah seorang penduduk yang berkata: “Inilah hukuman yang setimpal bagi pencuri yang bersembunyi di dalam masjid!” Sambil meludah muka orang alim tersebut.
Orang yang dihukum yang dianggap pencuri ini dengan suara yang tersendat-sendat membuka mulutnya berkata: “Tolong jangan katakan demikian. Lebih baik beritahukanlah kepada orang ramai bahawa saya ini adalah hamba Allah yang ingin mengerjakan ibadah haji, tapi tidak mendapat restu dari orang tua.”
    Mendengar ucapan ini, orang yang mendengar jadi terkejut dan menanyakan siapakah dia sebenarnya. Orang alim tadi membuka rahsianya, dan masyarakat jadi serba salah. Akhirnya mereka terpaksa memberitahukan hal itu kepada hakim.
    Setelah hakim itu datang dan tahu duduk perkara yang sebenarnya, maka semua mereka menyesal. Mereka kenal nama orang alim itu, iaitu orang yang soleh dan ahli ibadah. Cuma belum pernah tahu rupanya. Ibu-ibu yang hadir serta orang tua lainnya ramai yang merasa sedih tidak dapat menahan diri, tapi sudah tidak ada gunanya.
    Malamnya, atas permintaan orang alim itu setelah dibebaskan dari seksaannya, dihantarkan ke rumah ibunya. Pada waktu orang alim tersebut akan dihantar, ibunya telah berdoa: “Ya Allah, jika anakku itu telah mendapatkan balasannya, maka kembalikanlah dia kepadaku agar aku dapat melihatnya.”
    Begitu selesai doa si ibu, orang yang membawa anaknya pun sampai. Orang alim itu minta didudukkan di depan pintu rumah ibunya, dan mempersilakan orang yang mengantarnya itu pergi. Sesudah keadaan sunyi kembali, tidak ada orang lain, maka orang alim itupun berseru dengan suara yang pilu: “Asalamualaikum.”
Maka terdengarlah suara oang tua yang menjawab salamnya dari dalam. Bergetar hati si alim mendangar suara itu:
“Saya adalah musafir yang terlantar. Tolonglah beri saya roti dan air sejuk,” kata orang alim itu menyamar diri.
“Mendekatlah engkau ke pintu. Hulurkan tanganmu melalui celah pintu,” jawab suara tadi dari dalam.
“Maaf,  saya tidak boleh mendekati pintu kerana kedua kaki saya sangat kaku. Saya juga tidak dapat menghulurkan tangan melalui celah pintu, kerana tangan saya terasa letih.”
“Jadi bagaimana caranya?” Si ibu mengeluh kehilangan akal. “Antara kita ada pemisah yang tidak boleh dilanggar. Engkau lelaki yang tidak saya kenal, dan saya, walaupun sudah tua, adalah seorang perempuan.”
“Jangan bimbang wahai puan,” kata orang alim tersebut. “Saya tidak akan membuka mata kerana kedua mata saya sangat pedih, jadi saya tidak akan melihat ke arah puan.”
    Mendengar jawapan itu, tidak beberapa lama kemudian perempuan itu pun keluar membawa sepotong roti dan segelas air sejuk. Orang alim itu begitu saja merasakan kehadiran ibunya, sudah tidak mampu lagi menahan diri. Ia memeluk kaki ibunya dan menjerit sambil menangis: “Ibu, saya adalah anak ibu yang derhaka.” Ibunya pun merasa sedih. Dipandangnya orang cacat di mukanya itu lalu ia menjerit ternyata adalah anaknya. Mereka berdua saling berpelukan dalam tangisan.
    Ketika itu juga perempuan tersebut menadahkan tangannya memohon ampun kepada Allah: “Ya Allah, kerana telah jadi begini sungguh saya menyesal atas kemarahan saya kepada anak sendiri, saya bertaubat untuk tidak mengulangi lagi perkara ini, ampunilah saya ya Allah, serta ampunilah dosa orang-orang yang menyeksanya kerana kami semua telah disesatkan oleh godaan iblis dengan nafsu marah.”
wallahua'lam